لاپاراسکوپی

معمولاً برای اهداف تشخیصی انجام می‌گیرد وبه دنبال مشکلاتی می‌گردد که آزمایش‌های تصویربرداری قادر به شناسایی آن‌ها نبوده‌اند .در طول معاینه، نمونه‌های بافتی لازم برای بیوپسی از داخل حفره شکمی یا لگنی جمع‌آوری شود. همچنین طی این عمل جراحی مشکلات جزئی همچون، ضایعات یا انسدادهایی که ممکن است در طول معاینه مشاهده شوند، برطرف می‌شوند.
عمل جراحی کوله سیستکتومی به کمک بیهوشی عمومی انجام می‌شود بنابراین بیمار در طول جراحی هوشیار نخواهد بود. داروهای بیهوشی از طریق تزریق داخل وریدی وارد بدن بیمار می‌شود.
بعد از بیهوشی تیم مراقبتی یک لوله برای کمک به تنفس وارد گلوی بیمار می‌کنند.
پزشک جراح داخلی کوله سیستکتومی را به صورت لاپاراسکوپی ک یا جراحی باز شروع می‌کند.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی ک ( کوله سیستکتومی با تهاجم کمتر) :
در طول کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی ک ، جراح سه شکاف کوچک را در شکم بیمار ایجاد می‌کند. یک لوله با یک دوربین کوچک از طریق این شکاف‌ها وارد شکم می‌شود. در حالی که پزشک داخل شکم بیمار را به کمک نمایشگر متصل به دوربین مشاهده می‌کند. به کمک ابزار جراحی که از طریق شکاف‌های دیگر وارد شکم بیمار کرده است کیسه صفرا را برمی‌دارد.
در صورتی که پزشک نگرانی‌هایی در مورد سنگ صفرای احتمالی یا سایر مشکلات موجود در مجرای صفراوی داشته باشد، انجام تست‌های تصویربرداری دیگر مانند تصویربرداری با اشعه ایکس یا سونوگرافی را به بیمار توصیه خواهد کرد.
سپس شکاف‌ها بخیه شده و بیمار به ریکاوری منتقل می‌شود کوله سیستکتومی لاپاراسیکوپیک به یک یا دو ساعت زمان نیاز دارد.
کوله سیستکتومی لاپاراسیکوپیک برای همه بیماران مناسب نخواهد بود در برخی موارد پزشک این نوع از کوله سیستکتومی را آغاز می‌کند و در طول جراحی متوجه می‌شود که به علت بافت‌های اسکار باقیمانده از جراحی‌های قبلی به ایجاد شکاف بزرگتری نیاز است.

عمل کوله سیستکتومی

نحوه ی جراحی کوله سیستکتومی

عوارض کوله سیستکتومی

این عمل جراحی در بیشتر موارد برای درمان سنگ کیسه صفرا و عواقبی که این سنگ‌ها به دنبال دارند انجام می‌شود. پزشک متخصص داخلی ممکن است به این دلایل روش جراحی کوله سیستکتومی را به بیمار توصیه کند:
وجود سنگ در کیسه صفرا( کوله لیتیاس)
وجود سنگ در مجرای صفراوی( کوله دوکولیتیاس)
التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیک)
التهاب پانکراس( پانکراتیک) در اثر سنگ کیسه صفرا

در عمل جراحی کول سیستکتومی چهار شکاف کوچک در شکم ایجاد شده و دوربین کوچک و ابزارهای خاص جراحی از این طریق وارد شکم می‌شوند. بدین ترتیب در حالی که داخل شکم قابل مشاهده است ،کیسه صفرا برداشته می‌شود.
پزشکان متخصص داخلی این نوع از کلسیستکتومی را کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک می‌نامند.
در مواردی در کوله سیستکتومی ممکن است برای خارج کردن کیسه صفرا یک شکاف بزرگ روی شکم ایجاد شود. به این نوع از کوله سیستکتومی کوله سیستکتومی باز گفته می‌شود.

• نشت مایع صفرا
  • لخته های خونی
  • مشکلات قلبی
  • آسیب به ساختارهای اطراف مانند مجرای صفراوی ، کبد و روده کوچک
  • پانکراتیت
  • نومونیا

پیکرتراشی و لیپوساکشن

تیروئید

جراحی زیبایی

تزریق ژل و چربی

سنگ صفرا چگونه بوجود می آید؟

سنگ کیسه صفرا، رسوبات سخت‌شده مایع گوارشی هستند که در کیسه صفرا ایجاد می‌شوند. سنگ کیسه صفرا می‌تواند به اندازه دانه شن کوچک و یا به بزرگی توپ گلف باشد. برخی افراد فقط یک سنگ کیسه صفرا دارند، در حالی‌ که ممکن است عده‌ای همزمان چند سنگ کیسه صفرا داشته باشند.

درمان سنگ صفرا چیست؟

در صورتی که علائم و نشانه‌های وجود سنگ صفرا در فرد ظاهر شوند معمولا چاره‌ای به‌ جز جراحی و برداشتن کیسه صفرا نخواهد بود. سنگ‌هایی هم که نشانه و علائمی ندارند، معمولا نیازی هم به درمان ندارد.

علائم سنگ صفرا چیست؟

معمولا این بیماری علائم و نشانه‌ای ندارد، اما اگر سنگی در دهانه ورودی کیسه صفرا گیر کند، باعث ایجاد درد شکمی شدید و ناگهانی شده که معمولا بین ۱ تا ۵ ساعت طول می‌کشد. به این درد، قولنج صفراوی می‌گویند. برخی از افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند دچار عوارضی مثل التهاب، کیسه صفرا (کوله سیستیت / cholecystitis) می‌شوند که علائم زیر را در فرد ایجاد می‌کند:
درد مداوم
زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها